tisdag 5 februari 2019

Hjälp för svaga ögon

För några veckor sedan blev jag så väldigt sugen på att brodera. Jag höll på mycket med det i min ungdom, men på senare år har det helt legat nere.

Jag har både linne, olika sorters broderigarn och gamla ofärdiga broderier i gömmorna, så det var bara att sätta igång. Trodde jag! Visserligen har jag splitter nya glasögon, men det hjälpte inte - mina ögon har uppenbarligen åldrats i takt med resten av mig och det fanns inte en chans att brodera på vanligt skollinne.

Men, men, det finns ju förstoringsglas för just sådana arbeten. Jag googlade, läste recensioner, jämförde priser och kliade mig i huvudet inför alla varianter. Bordsstativ, golvstativ eller ett att hänga runt halsen? Utan eller med lyse, och i det senare fallet LED-lampor eller lysrör? Sladd eller batteri? En rejäl lins eller en något mindre? Godtagbart pris? Det enda jag var säker på efter några dagars letande var att jag inte skulle kunna få alla mina önskemål uppfyllda.

Till sist vann en lampa från Bibbis Textil, där jag handlat en hel del de senaste åren. Det enda jag var lite tveksam till var att linsen bara är fem och en halv centimeter i diameter. Men efter att ha provat att sy några stygn under förstoringsglaset på min kompass, vilket är betydligt mindre än så, tyckte jag att fördelarna övervägde. Den är liten, hopfälld kan man till och med stoppa den i fickan. Den går på batterier så att man inte är beroende av kontakt. Den förstorar mer än flera av de andra alternativen jag tittade på. Den har LED-ljus med dagsljuskaraktär. Den hade massor av bra omdömen. Och den var billig.




Jag är väldigt nöjd. Det funkar bra att brodera under den och förstorar gör den minsann. Det var svårt att ta ett bra kort genom förstoringsglaset, men visst ser man skillnaden.



Den kommer att vara bra till annat också. Jag har redan använt den till att läsa liten text och egentligen skulle man kunna ta med den till affären för att läsa innehållsförteckningar med sådan där löjligt liten text. Jag tror också att den kommer att vara utmärk för att inspektera plantor i jakt på skadedjur när den tiden kommer.

Det var nog ett bra köp, det här.



1 kommentar:

AnJa sa...

Ser ut som ett toppenköp! Har själv broderat mycket förr men för ett par år sedan köpte jag ett jättefint broderi och började... Precis som du såg jag inte vad jag gjorde. Har en förstoringslampa men då fick jag istället ont i nacken så det är nog en hobby att lägga på hyllan för mig. Hoppas att den fungerar för dig!