onsdag 13 februari 2019

Doften av gurka

I går omskolade jag mina fyra gurkplantor för första gången. Det är så trevligt att se dem stå där på fönsterbrädan, jag drömmer om kommande skördar och hoppas att inget ska gå fel.

Jag har odlat olika varianter av denna delikata grönsak i flera år, men aldrig tidigare har jag varit med om att det faktiskt luktar gurka om rötterna. Och det var ingen liten diskret doft det handlade om! Nu hoppas jag att det här är ett tecken på att frukten kommer att smaka ovanligt mycket.



4 kommentarer:

fale artut sa...

Oj, en doft av gurka lät uppfriskande! Här väntar jag med gurkan ett tag till. Vad har du för sort?

AnJa sa...

Härligt! Jag stoppade ner några frön av krukgurka i måndags och längtar efter att få se att de tittar upp.

Cecilia sa...

På söndag ska fröerna i jorden! Jag förstår ju att jag är långt efter dig men rejält före mina vanor.
Gurkdrömmar...vårdrömmar...härligt!

KataM sa...

Fale: Det är en buskgurka, Bush Crop. Jag har aldrig provat den förr, men det verkar vara ett bra val om man vill prova att få frukter inomhus i kruka. De har tydligen ett mer kompakt växtsätt och kräver mindre uppbindning. Men jag ska så andra sorter för utomhusplantering också och de är bland det sista jag sår, köldkänsliga som de är.