måndag 11 februari 2019

Saker jag hittat

Det dyker upp en del saker man glömt att man hade när man ger sig på att gå igenom skåp och lådor.

Jag hittade till exempel en mojäng jag hade på insidan av en garderobsdörr för länge sedan, att hänga skärp och lite annat på. Jag har gjort i ordning en ut-låda där jag lägger allt jag inte ska ha kvar för att senare sortera i släng - skänk - sälj. Jag var på väg dit med den, men sedan tog jag mig en tur i huset för att se om jag kunde ha användning för den på något sätt. Nu hänger den över elementet i badrummet och fungerar som en utmärkt torkställning för småtvätt.

Jag har rätt kallt i huset, så det torkar långsamt på vintern. Men i badrummet vill jag slippa frysa, så det här är det varmaste stället jag har i huset denna årstiden.


I en låda med allt det där som "blev över" och inte fick någon riktig plats när jag flyttade in, fann jag något som jag helt glömt bort. Jag tror att jag räddade det från att slängas när vi tömde vårt gamla släkthus för snart tjugo år sedan.

Det är en ask, ursprungligen för tobaksvaror av något slag, som är fylld med små glasrör. I rören ligger fröer av alla upptänkliga slag. I några ligger det två fröer och skramlar på botten, andra är mer välfyllda. Korkarna är märkta med siffror.



Det är runt sjuttio rör, men en del av numren är betydligt högre än så. Vissa av dem är skrivna med blyerts, andra med kulspets och vissa nummer återkommer två gånger.

Jag är så väldigt nyfiken på var de kommer ifrån. Min gissning är de ingått i två olika samlingar i någon skola eller museum för att visa hur olika fröer ser ut. Här finns sädeskorn, ärtor, bönor och annat sådant, så det verkar kunna ha med jordbruka att göra. I släkten finns bönder och en av mina farbröder var agronom.

De här små rören gör jag mig inte av med, fast de egentligen är helt onödiga. Kanske kommer jag någon gång att testa att så något från de rör som innehåller många frön, det vore kul att se om de har någon grobarhet kvar - och att se vad det blir. Synd att inte listorna som beskriver vad rören innehåller finns kvar!



7 kommentarer:

fale artut sa...

Det är roligt när man gör fynd hos sig själv! Jag undrar vad man skulle säga om dina fröfynd hos föreningen Sesam eller någon som är intresserade av odling. Fröupprop har ju funnits, det kanske är något verkligt intressant du har i dina rör!

fale artut sa...

Man kan ta kontakt med POM, Agneta Börjesson till exempel
Jag vill gärna veta vad de säger i så fall!
KUL!!

AnJa sa...

Men så spännande! Jag skulle ha svårt att hålla mig från att sätta några frön för att se vad det blir :-).

KataM sa...

Fale: Jag har inte haft en tanke på att rören kanske kunde vara av intresse för någon annan. Det här får jag ta mig en funderare på, tack för tipset!

Cecilia sa...

Enormt fiffig liten torkställning!
Mycket spännande med fröna, du berättar väl vidare?

KataM sa...

Cecilia: Jo, händer det något på frö-fronten så ska jag berätta.

Unknown sa...

Åh jag hade en låda med lock och i locket stod det vilka fröer som låg i glasrören. Det var hur många fröer av olika sorter som helst. På okänt sätt försvann dom.