måndag 18 februari 2019

Lampskärm

Ända sedan jag såg några lampskärmar virade med garn för ett antal år sedan, har jag velat testa. Så jag har letat på vartenda loppis jag varit på, utan att hitta någon som skulle fungera. Dels måste storleken stämma med någon av mina lampfötter, så klart. Men det måste också vara en sådan där skärm med en stomme där de båda ringarna sitter ihop med stag och det är förvånansvärt många skärmar idag där ringarna i stället är fastsatta i någon form av styvt material, så att man bara får två lösa ringar om man tar bort själva skärmen.

I förra veckan hittade jag så en lämplig skärm för några tior, om än inte begagnad. Så nu har jag börjat linda. Det är pilligt, men inte svårt. Ett problem är att den är konisk, så om jag bara lindar på rakt av, kommer det inte att gå jämnt upp på de båda ringarna. Jag provar att göra ett extra varv på den stora ringen varannan gång och hoppas att det ska bli lagom.

Skärmen ska vara i köket och där vill jag ha ett neutralt ljus, så jag använder vitt garn. Fast jag randar med lime, som är min temafärg i köket.


Innan jag började provade jag att sätta skärmen på lampfoten, bara för att vara säker på att det skulle bli bra. Det blev det inte! Innerringen som ska sättas på foten är placerad så högt att Led-lampan kommer att sticka upp ovanför kanten. Jag kliade mig i huvudet och funderade på hur i all sin dar det var tänkt att fungera, tills tanken slog mig att den här skärmen nog ska placeras "upp-och-ned". Och varför inte? Det är inte så fönsterlampor brukar se ut, men det finns ju ingen lag mot det. ;-)

3 kommentarer:

fale artut sa...

Pillrigt med kul, hoppas på gott resultat!

AnJa sa...

Spännande att se resultatet! Ser fint ut!

Cecilia sa...

Fin idé! Och flexibelt av dig att vända på skärmen, det blir säkert fint!