torsdag 28 februari 2019

Hur kunde jag?

I tisdags såg jag årets första humla. Hur kunde jag glömma att berätta det?

Det fick mig att ta mig själv i kragen och köpa ett par terrakottakrukor som jag ska göra humlebon av när bara marken blivit mjuk nog att gräva i. Om jag kommer att lyckas med att locka till mig några humlor återstår att se, men man kan ju alltid försöka. För några år sedan hade jag faktiskt ett bo i en av mina fågelholkar och där får de gärna slå sig ned igen.

Humlan jag såg är jag lite orolig för, det finns inte särskilt mycket mat än. Hoppas den klarar sig!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Här dröjer det nog länge innan humlan visar sig! Kan man inte ställa ut något som den kan äta?

KataM sa...

AnJa: Vilken bra idé! Sockervatten är tydligen bra mat för humlor och bin. Jag ska prova med lite i en grund skål med stenar i som sittplatser.