torsdag 7 februari 2019

Långtidsprojekt

Jag har tagit itu med ett jätteprojekt. Har tänkt på det ett år, men blev peppad när jag städade i pärmar och pappershögar på kontoret innan jul.

Det handlar om att rensa och organisera om i hela huset, inklusive garage/förråd. Jag är rätt ordningsam av mig, men det är ändå lite för mycket prylar och det leder till att det blir trångt och oreda i skåp och lådor.

Eftersom jag ska flytta om saker till nya platser för att få det lite mer logiskt, kan jag inte tömma och rensa ett ställe i taget. I stället får jag lov att gå runt på alla ställen och rensa ut det mest uppenbara, så att det blir hål till min rockad. Medan jag gör det, kollar jag innermått för att kunna skaffa lämpliga lådor att stoppa saker i.

Allt ska gås igenom har jag tänkt. Bara att bestämma sig för vilka tidningar som ska sparas och gå igenom resten för att riva ut enstaka sidor jag vill ha kvar kommer att ta massor av tid. Och i garaget och förrådet, där just nu totalt kaos råder, går det inte att jobba förrän det blir lite varmare. Så jag har bestämt mig för att det får ta ett år. Till nästa jul ska det vara klart. Det tror jag är gott om tid så jag behöver inte stressa, men jag vill ändå jobba på ordentligt nu innan våren kommer.

Det kommer att vara småstökigt ett tag, med högar av saker som ska gås igenom, men det får det vara värt. Det ska bli så skönt när det är gjort!


3 kommentarer:

AnJa sa...

Heja! Jag kan varmt rekommendera en bok som heter "Rensa i röran men feng shui" av Karen Kingston. Inte alls så flummig som titeln antyder utan en väldigt god hjälp att skapa ordning och reda.

fale artut sa...

En mycket bra plan!

Cecilia sa...

Låter fantastiskt! Jag tänker ofta att jag borde göra det i arbetsrummet där jag har en vild röra med garn, ull, tyg, privata papper, jobbpapper, elgrejor och presentpapper/förpackningsmaterial... men kommer inte till skott.