onsdag 30 januari 2019

Inomhusskator

Nu är jag klar med draperiet, det där som föranledde mig att tillverka en fingerborg.

Det har varit med länge, fast i ett par olika skepnader, draperiet. Ursprungligen köpte jag tyget någon gång i skiftet 80/90-tal för att ha som draperi mellan hall och sovrum i min dåvarande lägenhet. Redan då var skatan en favoritfågel, så valet av tyg var inte konstigt.

Senare, när jag flyttat, behövde jag ett dubbeldraperi, så då sprättade jag isär det och sydde på ljusblå lakansväv som baksida.

Nu kom det fram när jag städade några garderober och då kom jag på att jag tänkt att det kunde vara bra med ett draperi mellan kök och vardagsrum så här på vintern. Så då sprättade jag och sydde sedan ihop det till sitt ursprungliga skick med skator på bägge sidor.

Gardinstången är en av de expanderstänger jag använder till myggardiner på sommaren. Nu på vintern har den stått obrukad i en garderob. Så nu har jag draperiet jag tänkt skaffa mig och det har inte kostat mer än lite sytråd. Sånt kan man inte annat än gilla!



3 kommentarer:

fale artut sa...

Genialiskt!

AnJa sa...

Många flugor i samma smäll! Och ett häftigt fint tyg!

Cecilia sa...

Då känner man sig nöjd! Och fantastiskt tyg!