måndag 11 juni 2018

Ack, ljuvliga vatten från ovan!

I morse satte jag av bara farten ett streck i rutan för nattligt regn i min väderlogg. Sedan övergick jag från att slötitta ut genom fönstret till att registrera vad jag faktiskt såg och konstaterade att det fanns blöta fläckar på marken.

Jo, det hade regnat! Inte några större mängder, men tre millimeter är inte att förakta när det inte regnat alls på en månad. Dessutom har det fortsatt att småskvätta under dagen och hittills har vi fått lika mycket till. Och de knappa arton grader termometern segat sig upp till känns alldeles, alldeles lagom.

Det enda jag möjligtvis kan ha emot det ändrade väderläget, är att mördarsniglarna plötsligt vädrat morgonluft. Jag har klippt huvudet av tolv än så länge idag. Detta ska då jämföras med de femton jag tagit livet av under säsongen hittills. Därför blev det dags att strö ut lite SnigelEffekt i landen.

När jag kom till odlingslimpan, fick jag syn på en stor rackare som målmedvetet var på väg mot en av mina squashplantor. Så då gjorde jag ett litet experiment och strödde ut ett par korn bakom den. Den bytte omedelbart riktning mot ett av dem och satte igång att äta så fort den kommit fram. Jag blev riktigt förvånad över den snabba reaktionen.

Jag tog ett kort när den åt sin sista måltid och sedan tog jag fram saxen...


3 kommentarer:

fale artut sa...

förstår att det är välkommet!

Cecilia sa...

Ja, det var härligt med regnet! Kunde ko.mit mer men bra att det kom tassande så att borden kunde suga åt sig.
Sniglar...usch. Såg en som tycktes lagt sig att sola, dålig idé för en snigel!

AnJa sa...

Jag är så lycklig att vi hittills inte har några mördarsniglar häruppe. Men om de kommer skulle jag ALDRIG kunna klippa itu dem. Usch!