måndag 25 juni 2018

Guldvatten

Jag har tänkt i flera år att jag skulle testa att gödsla med guldvatten, det vill säga urin utspätt med vatten ungefär 1:10. Men det har fallit på det praktiska. Vore jag man hade det varit enkelt, men att sitta på en hink känns lite instabilt för en tant som inte längre är så rörlig som förut och dessutom har en lite besvärlig rygg.

Men så köpte jag pottan Pipinett, eftersom jag får ryggskott ibland och då kan ha svårt att sätta mig på toan. Och en dag när mina ögon föll på den, kom jag på att där har vi ju lösningen.



Så nu har jag premiäranvänt pottan och genomfört min första guldvattning och det fungerade hur bra som helst. Man får så klart tänka på vad man vattnar, grönsaker ska inte gödslas så här för tätt inpå skörd. Fyra veckor har jag läst mig till ska vara en lagom "karantäntid".

Nässelvatten och gräsklipp kommer jag att fortsätta med, det är säkert ingen nackdel att växla lite, men förhoppningsvis kommer jag inte att behöva använda dyrt köpegödsel framöver.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Hihi vilket fantastiskt namna Pipinett :-)

Cecilia sa...

Jag har o slå en Pipinett! Mycket bra, alla borde ha en! Jag vattnade gräsmattan som experiment och den blev grönrandig... så nu sparar jag i en vattenkanna med strul och kvällsvattnar utvalda platser. Under vår och höst tex potatislandet.