lördag 30 juni 2018

Gårdagens aktiviteter och inköp

Igår var det Stora knyppeldagen i Vadstena och då brukar jag åka in en sväng.

Det märks att sommaren är här. Nio månader om året står flertalet parkeringsplatser halvtomma, nu är det knappast värt att ens försöka om man kommer till stan på eftermiddagen. Men det finns ställen utanför de egentliga parkeringsplatserna där man kan stå och avstånden är inte stora. Därför ställde jag mig vid en gräsmatta på "fel" sida om slottet.

Jag leker med tanken på vad Gustav Vasa skulle tänka om han damp ned här i vår tid. Slottet var inte alls så pampigt från början, utan byggdes som en försvarsborg. Och ännu mer har ju omgivningarna förändrats, bara en sådan sak som motorbåtarna där i vallgraven. Och hur folk klär sig. Och om han sedan fick klart för sig att kungen i dessa tider inte har någon makt överhuvud taget... Vilken kulturkrock det skulle bli!


Jag gick Storgatan upp och tittade på alla knypplerskor och (faktiskt!) knypplare som satt och arbetade på gator och torg på väg mot Spetsmuseet som just öppnat sommarens utställning. En del av den finns ute i trädgården och där var årets tema hjärtan.



Följande sanning om knyppling kunde man läsa på inomhusutställningen som handlade om knypplingens grunder.


Elsa Peterssons spetsaffär, som numera bara existerar i form av en nätbutik, fanns på plats och där hittade jag något som jag inte drömt om, bara för att jag inte ens tänkt tanken att det skulle finnas. Se här bara, stommen till en solfjäder.


Jag älskar solfjädrar och köpte en när jag var i Spanien. Tänk så underbart med en solfjäder med en egenhändigt knypplad spets! Det enda lilla problemet är att det inte fanns någon spets till själva mönstret. Det går att köpa via nätet från Spanien, fick jag veta, men jag ska nog i alla fall göra ett försök med ett eget mönster. Jag har gjort några som inte blev så tokiga, men här handlar det om en ganska bred och dessutom bågformad spets, så vi får väl se om jag kan få till det.

Sedan gick jag in på ett antikvariat som inte har öppet så ofta, och knappast aldrig när jag går förbi. Därför var det först gången jag gick in. Och tänk, då hittade jag en bok som jag sökte efter med ljus och lykta på nätet för något år sedan, men inte hittade. Den innehåller namn på blommor vars folkliga namn på olika sätt är kopplade till jungfru Maria, med bilder på blommorna och gamla kyrkomålningar och statyer och så klart berättelsen om hur blomnamnen hänger ihop med olika Marialegender.



Sedan gjorde jag dagens sista och bästa fynd. När jag såg min senaste vattenräkning tänkte jag att det kanske inte vore i vägen att ta vara på en del av gråvattnet för trädgårdsbruk. Det går åt många liter bara när man låter kranen rinna i väntan på att vattnet ska bli tillräckligt varmt eller kallt, när man sköljer grönsaker och liknande. Så jag satte en hink i vasken, för att ta vara på det där. Men den var ful och dessutom rätt instabil, så jag blev sugen på att köpa en metallhink. Efter att ha sett priset på emaljerade Kockumshinkar, bestämde jag mig för att det nog fick bli en rostfri av modernt snitt. Men så tog jag en rövare och slank in på Antikladan, som jag ändå passerade på väg hem. Och tro det eller ej, men där i ett hörn långt in i affären stod den! Den gula kockumshinken i gul emalj med grön kant, den vackraste varianten. Jag smet förbi en annan kund som stod oroväckande nära, konstaterade att den var i gott skick och tog ett stadigt tag om det välformade handtaget, som för att riktigt markera att Den. Är. Min. Den var inte billigare än vad jag kunnat hitta på nätet, men nu slapp jag portot så det blev ändå ett fynd. Jag är så nöjd!











4 kommentarer:

Cecilia sa...

En sådan bra dag!
En sådan solfjäder skulle ju vara ett riktigt mästerprov, tänker jag!
Eftersom vårt hus ligger enskilt har jag tankar på en ho precis utan för köksfönstret så att man kan pytsa ut kokvatten och annat fint gråvatten rätt ut i...det land vi väljer att lägga slangen i. Vore väl bekvämt?

KataM sa...

Cecilia: Det där med hon låter som en utmärkt idé! Jag har funderat på hur bra det vore om man kunde samla duschvattnet i en tank att använda för att vattna trädgården med. Antar att den typen av lösningar kommer, om det här med vattenbrist ökar i framtiden.

fale artut sa...

Vilken fin hink, har en likadan! Och solfjäldern kan ju verkligen bli ett spännande projekt.
Bra med lite vattentankar! Man kan ju stå i en balja och duscha....... Om man är försiktig!
Vi har stora baljor kom jag på, som vi hade till fåren, finns både runda och avlånga. Vi tänker vatten-spar hela tiden, men man kommer ändå på nya varianter. Dusch-tanken är finfin!
Hon också.

AnJa sa...

Skulle gärna ha en sån fin hink åxå! Ja du Gurra hade nog sett sig ganska förvirrat omkring :-). Tänk vilken rolig fynddag du hade. Knyppling har jag aldrig haft någon i min omgivning som hållit på med. Har nog sett det på tv någon gång. Vore verkligen kul att gå runt på den knyppeldagen.