tisdag 19 juni 2018

Ängen just nu

Det är svårt att fora den blivande ängen - grönt mot grönt med en enkel kamera som min är lite knepigt att få till. Men i verkligheten är det rätt fint, fast konstigt.

Remsorna av plastmatta som fungerar som rotspärr är inte direkt vacker. Och det mesta som växer där är så litet än att jag inte vet vad som är ängsblommor och vad som är ogräs. Förutom revfingerörten, som jag minsann känner igen! Men vallmo och och en lila blomma som jag inte kommit på än vad det är, blommar vackert. Gräset lyser med sin frånvaro, det har väl antingen inte grott, eller dött i torkan. Jag får så i lite nytt framåt hösten.

På tre sidor är ängen omgiven av potatis. Det är åt de hållen jag ska utvidga det hela, så potatisen ska få suga näring ur jorden till ängsblommornas fromma. Det ser lite kul ut, men det gör det ju bara desto roligare.

4 kommentarer:

AnJa sa...

Det ser verkligen vackert ut! I går fick vi 25 mm regn, det första på över 1,5 månader. Oj så skönt! Och idag regnar det en del igen. Nu hoppas vi bara på uppehåll på midsommarafton men det ser lite tveksamt ut.

Cecilia sa...

På vår blivande äng finns nästan bara blekbalsamin och av våra ambitiösa sådder av klöver, slåttergubbe och kattfot syns ingenting. Men den rosa blomman har vi med, det lite nejlikeaktig ut.

KataM sa...

Tack snälla Cecilia! När du bara lett mig in på nejlikor, tog det mig inte mer än en minut att finna svaret med hjälp av "Den nordiska floran". Klätt är det. Som jag har funderat!

fale artut sa...

Vi har ju ängsblommor i överflöd, men ingen klätt. Jag tycker att det ser Fale Fint ut!