fredag 1 juni 2018

Klipper och klistrar...

...eller klipper och tejpar, för att vara mer exakt. Detta som ett led i mitt skapande av en liten örtagård.

Jag kom på i höstas att gräsmattan på framsidan, som jag inte har till något annat än att klippa, skulle kunna göras om till något bättre. Impulsen kom när jag besökte örtagården i Vadstena.

Virke till projektet inköptes och har legat i garaget hela vintern. Lite fröer har jag också sått. Nu börjar det bli dags att göra verklighet av det hela, så idag satte jag mig för att göra en ordentlig ritning i skala 1:10.

Jag tänker göra fyra ramar indelade i 2x5 rutor med 45 centimeter långa sidor. Fast jag har bara virke till två av dem än så länge. Det är bättre att ta lite i taget, så känns inte projektet så stort.

Från början tänkte jag placerar ramarna ganska mitt på gräsmattan och rätt tätt ihop. Men bara härom dagen kom jag på att om jag istället sätter dem ut  mot hörnen av gräsmattan, skulle jag nog kunna få plats med ett miniträd i mitten. Och så ska jag se om jag kan tillverka en liten bänk av mina gamla trädgårdsmöbler att ställa dit.


Det här arbetet för tankarna tillbaka till barndomen. Jag hade en period, i mellanstadiet tror jag, då jag satt med penna och linjal och ritade hus och tänkte att jag ville bli arkitekt. Det hade jag nästan glömt bort.


Inga kommentarer: