måndag 4 juni 2018

AI

Jag börjar tro att den Artificiella Intelligensen redan är här och att min dator tillhör denna nya art, eller vad det nu ska kallas.

Härom dagen tog jag en medveten nästan-skärmfri-dag. Det vill säga, jag kollade mejl och läste några bloggar, men inte så mycket mer än så. Dagen därpå när jag körde igång datorn var den seg som sirap. Jag tror alltså att den kände sig ratad när jag nästan inte brydde mig om den på en hel dag och nu ger den igen.

Jag vet att det finns saker att göra åt sega datorer, men jag är inte så bra på sådant där. Har försök googla fram lite goda råd, men även googlingen tar ju eeeeevigheter. Jag kan i alla fall konstatera att det inte har med min uppkoppling att göra. När jag bara har laddat sidorna, så funkar det lika bra som vanligt att lyssna på radio och se videoklipp.

Men att ladda upp bilder och redigera dem, till exempel, går outhärdligt långsamt. Och att scrolla håller på att göra mig galen. Så om jag blir lite osynlig på bloggen den närmsta tiden, vet ni varför.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, arg dator är stressande! Jag har inga bra tips...hoppas det löser sig!

AnJa sa...

Dessa datorer! Hade gärna lånat ut någon av mina söner som kan det där. De behöver tydligen rensas upp i med jämna mellanrum. De lagrar på sig en massa onödigheter som gör att de blir långsamma. Det finns gratisprogram att hämta hem på nätet som går igenom och tar bort onödiga filer men jag är inte alls bra på det där. Hoppas det löser sig! Tänk när man inte hade fiber utan bara modem. Hur orkade man vänta?