onsdag 27 mars 2019

Åh, vilken dag!

Idag gick jag ut vid halvelva-tiden och nu när klockan är sex, är jag på väg in. Mat har jag lagat, men den intogs på terrassen.

Dagens stora arbete bestod i omskolning av en massa plantor. Gladast har jag varit för käringtanden, som jag inte visste hur det skulle gå med. Jag har läst att den kan vara svår att få att gro. Men jag har över femton små plantor.



Gurkorna har fått komma i sina slutgiltiga krukor och jag har bundit upp dem vid var sin bambukäpp. Jag hade fyra plantor, vilket var lite mer än jag behöver, så jag gav bort en till en vän. Tre känns lite mer lagom.



Odlingsbäddarna är ordentligt upptinade nu, så jag har fyllt på med natur- och hönsgödsel. Därmed är de färdiga för sådd. Där jag odlade vitlök förra året, hade några kvarglömda lökar börjat sticka upp bladen. Dem flyttade jag till årets lökbädd, det brukar gå bra.

Tvätten har hängt ute för första gången i år. Fåglarna kvittrar och kraxar och det verkar som om jag har hyresgäster på gång i båda holkarna på innergården.

Jag säger som Thor Modéen: Härliga tider, strålande tider!


2 kommentarer:

Cecilia sa...

Vilken härlig trädgårdsdag!
Kärringar, det vill jag också ha på ängen. Jag har sått blåklocka och den här kommit fint.
4 gurkfrö blev en planta...så jag sådde fler av annan sort o h plötsligt har jag 7 plantor. Jaja, gurka är gott...
Hoppas att du får en fin dag idag med!

AnJa sa...

Å så härligt det låter alltihop! Dina gurkor ligger lite före mina...