måndag 4 mars 2019

Födelsedag och vårtecken

Min födelsedag idag firade jag igår, i all enkelhet med föräldrar och syster med familj, utom dottern som fick förhinder. Systersonen, som kan det där med datorer, tog sig att ett par saker jag behövde hjälp med. Skönt för en tant att få hjälp med det hon inte klarar!

Jag fick en bok jag önskat mig,


en underbar tulpanbukett,


och en passionsblomma.


Dem har jag haft ett gott öga till sedan barndomen, då Syter Yster och jag fascinerade satt i vardagsrummet och iakttog hur mammas passionsblomma slog ut. Det gick inte i blixtens hastighet direkt, men tillräckligt snabbt ändå för att det skulle gå att se. Frågan är om jag skulle haft tålamod nog om jag varit ett barn av idag, van vid snabba ryck både i spel och på TV.

Jag har aldrig ägt någon själv, fast jag tänkt många gånger att jag skulle vilja he en någon gång. Nu hoppas jag bara att jag kan hålla liv i den ett tag. Jag är inte lika bra på krukväxter som på grönsaker.

Idag tog jag en tidig promenad i regn under en mulen sky. Men det blåste bara måttligt och var faktiskt rätt skönt. Och vem tror ni hälsade mig för första gången i år, om inte lärkan. Se det var en riktig födelsedagspresent! 

För bara några dagar sedan såg jag dessutom vårens första fiskmås och det är ett av mina bästa vårtecken. Längtar till att hela flockar ska dyka upp med sitt underbara, somriga skränande när vårbruket börjar.


3 kommentarer:

Cecilia sa...

Gratulerar på födelsedagen lite i efterhand!
Bläddrade i den där boken, mycket bra inspiration där.
Tulpaner, kärnor och mås...jo, det är våren, hurra!

fale artut sa...

Grattis i efterskott!
Den boken har jag också, mera lagat åt folket!

AnJa sa...

Grattis i efterskott! Min födelsedag i måndags firade vi lugnt med lite barn och barnbarn i söndags... Tror vi har insett något år tidigare att vi fyller år på samma dag :-). Tulpaner är det bästa jag vet. Jag fick två fina buketter samt en vacker orkidee som min pappa (från Stockholm) beställt i vår lokala blomsteraffär.