söndag 17 mars 2019

Söndagsfynd

Idag bestämde jag mig för att ta en tur till min närmaste handelsträdgård och köpa någonting att sätta i urnan ute vid vägen. Den är inte rolig nu, med gamla vissna blomställningar. Det blev några penséer och pärlhyacinter som jag ska plantera en annan dag. Men jag hittade också en drivbänk i behändigt format, till halva priset, 110 kronor.

Den har jag nu skruvat ihop och satt invid söderväggen på terrassen. Inuti har jag lagt frigolitskivor för att isolera mot den kalla stenen. Där ska jag ha så många av mina småplantor som möjligt när vädret tillåter. Det blir en förfärlig massa turer till växthuset annars, och gräsmattan blir alldeles uppsliten.

Gurkorna är snudd på för stora. Nästa gång får de komma till växthuset i stället. Den första blomman har slagit ut. Jag vet inte om det här är en självpollinerande sort eller ej, så jag får väl hjälpa till med min pensel för säkerhets skull.


Morgonens och förmiddagens regn och rusk har gått över i klar väder. Jag får allt hålla ett öga på temperaturen, för det kan nog snabbt bli för tok för varmt när solen ligger på.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Vilken fin drivbänk!

Cecilia sa...

Där blev jag minsann lite avis!Jättefin och fint med dina sådde!