lördag 9 mars 2019

Mycket ut och lite in

Idag tog jag mig en tur till Lions loppis i Vadstena och lämnade fyra väskor med utrensade saker. Jag har bestämt mig för att försöka göra mig av med grejer efter hand, för att slippa de där tråkiga högarna som tar upp plats och ser tråkiga ut.

Loppisen har precis flyttat till nya lokaler, mer central, större och mycket trevligare. Så klart var jag tvungen att se mig om. Nu ska jag ju inte köpa in något onödigt, det vore att sabotera min egen utrensning. Men jag hittade faktiskt två saker som jag var på jakt efter.

Mitt gamla knivblock har gått sönder. Det är ett sådant där med en massa strån inuti, så att man kan köra ner knivarna var man vill. Det har funkat jättebra, men nu har stråna börjat bli böja, och då går det inte att få ner knivarna mer än en bit. Så jag har letat block, ratat dem för flera hundra kronor och till sist fastnat för ett på Ikea för en hundring. Men när där nu stod ett i gammal hederlig modell i trä för en tia, är det klart att jag slog till. Jag tror att det kommer att bli bra - om inte, får jag väl skänka tillbaka det. Jag har diskat av det och nu ska det bara oljas innan jag tar det i bruk.


Det andra jag köpte hänger ihop med att jag läste för en tid sedan att det inte är så smart att ha mediciner i badrummet, där det ofta är varmt. Självklart egentligen, det är nästan så att skämskudden kommer fram när jag tänker på att jag aldrig fattat det.

Jag lade de få mediciner jag har i en på gränsen till för trång necessär som fick sin plats i en sovrumsgarderob. Men jag tänkte samtidigt att det vore fint att ha en riktig sjukvårdslåda med gott om plats för medikamenter, plåster med mera. Men så dyra sådan lådor var! Jag tänkte att jag får satsa på en plastback med lock, modell mindre.

Men så stod den där på en hylla, lådan! Just en sådan vi hade hemma när jag var liten. Insatsen med fack var borta, men annars var den hel och fin. Tjugo kronor ville de ha för lådan som ännu hade kvar instruktionerna för bandagering på insidan av locket. Till och med nycklarna var med. Som hittat!




Ibland har man verkligen tur!



1 kommentar:

AnJa sa...

Grattis till fina fynd! Härligt att rensa ut och sedan kunna unna sig sådant som är till nytta eller glädje.