torsdag 21 mars 2019

Nytt recept

Jag gillar linsbiffar, men jag tycker att det är svårt att få en tillräckligt fast smet. Men så lånade jag boken Portionen under tian av Hanna Olvenmark på biblioteket, och där fanns ett recept jag genast måste testa.

Den stora skillnaden mot andra recept jag provat, var att man gör dem på röda linser som inte är kokade, utan bara blötlagda och sedan fint mixade.

Jag blev förvånad över hur fasta de blev och hur väl de höll ihop, även utan ägg. Goda blev de också och man kan variera dem inte bara genom kryddningen, utan också med inslag av andra grönsaker. Den här gången valde jag morot.

Jag åt dem med en bit pinklax - detta underbara svengelska ord på fisken som inte alls är en lax - och en kall sås i vilken de toppade bitarna av mina små purjoplantor fick vara med. Och så lite mikroblad från fönsterbrädan som dekoration. Det blev riktigt gott.


3 kommentarer:

Cecilia sa...

Kan inte du komma hit med sådana där biffar, jag vill ha dem till lunch, nu!😊Ser jättegott ut!

fale artut sa...

Pinklax, vad är det?
Jaha, nu blev jag hungrig också.

AnJa sa...

Undrar åxå vad det är men det ser väldigt gott ut! I kväll har Gubben gjort sin goda korvgryta. Det ska bli mums!