måndag 24 september 2018

Flätstickning

Flätor är något jag inte har gett mig på. Jag har provat, men trots att det inte är svårt och trots att jag tycker att det är snyggt, har något avhållit mig från att ge mig i kast med det på riktigt.

Men jag har haft det i tankarna ända sedan jag stickade en tröja med sadelärm för några år sedan. Konstruktionen av en sådan tröja gör att man kan lägga in en fläta på ärmen, som löper ända ifrån halsen.

Nu har jag till sist tagit tag i saken. Jag plockade fram några nystan av Järbos bomullsgarn 8/4 i en snygg vinröd färg. De har legat länge och väntat. Garnet är rätt tunt, jag stickar med min favoritgrovlek 3,0. Ingen snabbtröja med andra ord, men kanske kan den bli färdig till jul. Julrött passar jag inte i, men vinrött är ju också rött. :-)

Det ska bli en fläta mitt fram också. Både den och de på ärmarna ska få löpa ända ned genom resåren, som jag annars ska sticka med falska flätor. Så tänker jag i alla fall nu, men ändringar kan ske.

Jag gör en enkel fläta över åtta maskor, vill inte krångla till det med med mitt första riktiga flätförsök. Eftersom flätor drar ihop arbetet lite, ska jag nog göra tröjan lite vidare än enligt mönstret genom att lägga upp några extramaskor under ärmarna. Och mönstret? Ja det är som vanligt hämtat ur Ann Budds The Knitters Handy Book of Top-Down sweaters.

De båda sadlarna stickar jag på extra korta stickor av bambu. De är lite sträva och sitter bra på plats. Därför byter jag inte ut dem mot en tråd eller maskhållare i väntan på att maskorna ska användas.


Här har jag plockat upp i kanten på sadlarna och börjat stickat bakstycket. Det är ett merceriserat garn, ganska glatt med andra ord, och jag stickar med mina KnitPro Karbonz med metallspets. Det ger flyt åt stickningen, men det är lätt att det går lite för fort. De gröna markörerna sitter där jag lyckats göra fel och inte upptäckt det i tid. Jag kan fixa till det från baksidan sedan, men ska försöka vara lite mer noggrann i fortsättningen.



2 kommentarer:

Cecilia sa...

Det svåra med flätor tycker jag är arr hålla ordning på antalet varv. Rätt som det är har jag flätat för tidigt...

AnJa sa...

Jag har aldrig provat flätstickning men det ger helt klart en extra dimension till det stickade.