tisdag 25 september 2018

Chili

Min ofrivilligt odlade chilifrukter/starka paprikor är skördade allihop. Några ligger fortfarande och mognar, men de flesta är torkade och förvandlade till chiliflingor.

Jag hade tänkt mig chilipulver först. Men sedan läste jag att flingor både håller och smakar bättre. När man gör pulver, tappat de tydligen snabbt smaken och behåller bara hettan. Och den är ju vad jag minst av allt är ute efter.

Det var ju tur att jag fick veta det. Det tog lång tid bara att göra flingor, hade jag försökt finfördela dem till pulver är frågan hur länge jag fått hålla på. Om mixern har en inbyggd säkring som jag misstänker, är det fullt möjligt att den löst ut.


Flingorna är lagda i burk och i går använde jag dem lite försiktigt i en tomatsoppa. Det blev inte så dumt. Jag kanske kan ha mer glädje av dem än vad jag trott.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Chiliflakes låter så lyxigt att ha! Jag kanske ska prova odla lite (mild) chili nästa år. Ser himla gott ut!

Cecilia sa...

Jag ser att många odlar chili med avsikt) och har tänkt på att jag inte är så intresserad. Men kanske ändå...någon mild sort.