söndag 23 september 2018

Sommartröja i september

Jag köpte ett garn på rea för några år sedan, bara för att det såg så somrigt ut i färgerna. Det är ett rätt tjockt bomullsgarn, ett sådant där som skiftar i tjocklek. Normala svenska somrar är den sortens tröjor rätt användbara, så jag påbörjade den i mitten av april i tanken att bli snabbt klar.

Sedan blev ju sommaren som den blev och insikten att den skulle vara alldeles för varm i kombination med att all arbetslust rann bort i hettan, gjorde att stickningen blev liggande.

Men nu är den klar och den kommer att funka bra på vinterhalvåret också, så klart.

Det är samma gamla mönster med set-in sleeve från The Knitters Handy Book of Top-Down Sweaters som jag så ofta använder. Garnet är Beachcomber från Sirdar och det har varit bra att sticka med.



Med ett så randigt garn som detta vill jag inte att kanterna ska sticka ut, men något måste man ju göra för att de inte ska rulla sig. Då brukar jag sticka en 3+1 resår, tre räta och en avig repeterat. Det ser nästan ut som rätstickning, men de aviga maskorna kommer ändå tillräckligt tätt för att kanterna ska hålla sig platta.


1 kommentar:

Cecilia sa...

Fin tröja! Listigt trick med resåren i kanten, tack!