fredag 28 september 2018

Leabruten

Femton plusgrader och halvklart till mulet är nog det bästa trädgårdsarbetarväder man kan tänka sig. Därför har det blivit många timmar med sådant de sista dagarna.

Arbetet med örtagården är i princip klart efter att jag planterat vårlökar i några fyrkanter och kört ut varenda liten gnutta jord jag hade i komposten och det mesta av det i jordfabriken och brett ut det mellan lådorna. Igår kom det ett fint regn och då gick jag ut och sådde gräs. Jag hoppas det ska gro. Fröna var ett par år gamla, men det brukar inte vara något problem.

Tre av kvadraterna är helt tomma ännu, men ska fyllas till våren. I några kommer det också att finnas dubbla sorter. Det gäller dem med just vårlökar, som också kommer att fyllas med sådant som är vackert under sommaren.


Jag har också tömt alla krukor och amplar. Nu väntar de bara på en ordentlig rengöring.


Efter allt detta ovana arbete är jag ordentligt leabruten. Men i  dag har jag annat för mig, så då får min arma lekamen vila.


2 kommentarer:

AnJa sa...

Du har gjort ett otroligt jobb! Idag klippte jag ner gurkor och tomater i växthuset. Det har varit minusgrader nu tre nätter så de såg inte roliga ut. Det ska bli så spännande att följa din örtagård till våren!

Cecilia sa...

Oj, vad du jobbat! Örtagården kommer bli fantastisk!