tisdag 21 augusti 2018

Jordfabrik

De där pallkragarna jag köpte härom veckan har jag nu förvandlat till en jordfabrik.

Det har med min bokashi-kompostering att göra och är inte så avancerat som det låter. Om bokashi har jag skrivit HÄR i gamla bloggen. Plastlådorna fungerade i och för sig bra, men de var tunga att hantera och plasten i dem är uppenbarligen inte UV-beständig, så efter ett par år är de sköra och spricker och behöver ersättas. Varken bra för miljön eller plånboken. Så när jag läste om pallkragevarianten på bokashi.se, bestämde jag mig för att prova.

Jag har placerat den invid trädgårdskomposten, så har jag nära till den jord man behöver tillföra hinkens innehåll, för utan jordbaketerier blir det ingen jord. Idag har jag tömt min första hink där. Och jag följer det goda rådet att täcka det hela för att hindra fröer att invadera. Jag tog ett insektsnät som jag hade liggande och som var i alldeles lagom storlek. Ställningen det vilar på är inte nödvändig, men jag hade grejerna och det var praktiskt och enkelt att kunna fästa nätet med klädnypor i stället för att förankra det i jorden eller med stenar.





2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jordfabrik är bra, man måste ju ge tillbaka något till jorden man odlar i. Jag gav dock upp bokashi efter ett försök och kör med varmkompost istället. Jag har dessutom den stora lyckan att ha fri tillgång till hö och hästgödsel.

AnJa sa...

Jag har funderat på bokashi för mann läser ju så mycket positivt om det! Men än har jag inte kommit till skott.