torsdag 23 augusti 2018

Tomater och nedkylnng

Det är helt galet, så mycket tomater det blir i år. Jag fryser dem mixade, klyftade och - när det gäller småtomaterna - hela. Och så går torken varm och alla åtta ollorna kommer till användning. Förutom då att jag äter tomater så att jag funderar på vilken dag det ska komma puré ur öronen. Men jag klagar inte, tomater är gott.


Parallellt med att jag tar hand om tomaterna har jag lagat en hel del mat. I helgen kommer Syster Yster och Kusin Vitamin hit och då vill jag inte stå i köket. Om det vore större, så att vi kunde laga mat tillsammans, kunde ju det vara roligt. Men vid min köksbänk får det bara plats med en person, så då är det bättre att maten är klar.

Att få maten kall snabbt på sommaren kan vara lite knepigt, men jag har kommit på ett sätt. När grytan eller formen blivit sval nog för att inte smälta plast, sätter jag den på ett par isklampar. Det blir ju lätt halt, förstås, men då kan man lägga en korkplatta framför som kärlet i fråga får vila en kant på. Stabil och bra. Här en ostpaj med lax och broccoli, som förhoppningsvis ska smaka bra.



5 kommentarer:

fale artut sa...

Ser mycket smaskigt ut!
Ha en fin helg!

Cecilia sa...

Åh, kanske jag skulle åka och köpa en tork till tomaterna...men mina hinner inte bli röda?
Listigt med kylklampen!

Cecilia sa...

Jag har köpt en svamptork! Svamp och äpple torkar bra men tomaterna ser likadana ut efter flera timmar...Hur gör du med dem?

KataM sa...

Cecilia: Grattis till torken! :-)

Tomater TAR lång tid, de innehåller 95% vatten. Åtta till tio timmar på femtio grader står det i "Sigris bok om torkning", som jag läste när jag köpt min tork. Ibland räcker inte ens det. Ofta kör jag torken under dagen, stänger av den med tomaterna kvar på ollorna på natten och kör vid behov några timmar till nästa dag

Cecilia sa...

Tack! Ja, en del tips om tider är lite optimistiska. Stoppade torken full med Karl johan och det skulle ta 2-3 timmar. Snarare 4 timmar första dagen och 2 nästa...men jag ska nog finfördela tomaterna mer nästa gång!