måndag 20 augusti 2018

Så ska de tas!

Jag vet att det är lite konstigt, men ända sedan jag var barn har jag tyckt att husflugor är söta. Men jag vet ju att de inte är så noga med hygienen precis, så jag vill helst hålla dem borta från maten.

Nu har jag haft ett gäng i köket i över en vecka, som inte varit i fönstren utan hållit sig inne i rummet ock klivit runt på arbetsbänkar och matvaror. Och då har de ju inte fastnat på mina klisterremsor på fönsterrutorna.

Men nu har jag överlistat dem! Det var när jag satt och irriterade mig på att kröp över skärmen när jag såg på film som jag kom på att sätt en flugfångare på skärmen. Idag sitter tio fula flugor ordentligt i klistret och jag känner mig så galet smart. Min hjärna överglänser tio flugors! Tror jag ska ansöka om medlemskap i Mensa...


5 kommentarer:

Cecilia sa...

Aha! Bra tänkt! Vi har haft massor också. Klisterremsor i fönstret tar några men en sådan där äcklig, klibbig spiral funkade bättre. En och en är de okej, men i sådana mängder är det inte kul.

Laila sa...

Jag kör 0,5-1 dl vatten, lika mycket äppelcidervinäger och 1-2 droppar diskmedel. Funkar finfint mot både blomflugor o bananflugor.

KataM sa...

Laila: Håller med, det är toppen mot småflugor. Men jag har aldrig provat på större flugor, det kanske vore värt ett försök. Undrar bara om vinäger lockar dem, eller om det vore bättre med något annat. Det där får jag klura på.

AnJa sa...

Fiffigt! Häruppe har vi varit ganska förskonade från flugor i sommar men min skärm är trots det prickig av flugbajs. Sedan har de en förmåga att flyga in i lysrörsarmaturen i taket i köket så den ser ganska läbbig ut just nu :-).

Lail sa...

Större flugor, som husflugor mm, bryr sig knappast om det. Har inte så mycket flugor av den sorten här i stan men de som kommer in brukar katten ta...