söndag 12 augusti 2018

Härlig helg i Hunnevad

Sitter här ganska trött och slut efter årets hantverkshelg hos Hunnevad Hantverk. Fredagen fick jag hoppa över eftersom migränen slog till, men i går var jag fit for fight igen.

Jag ska väl ge en redogörelse för helgens händelser, men just nu nöjer jag mig med att visa vad jag fortsatte att arbeta med när jag kom hem i kväll.

En av sakerna jag gav mig på i går var att tova ett par tofflor. Jag har provat både våt-  och nåltovning tidigare, men inte i någon större utsträckning, så det där med tofflor verkade spännande. Det var det sista jag gav mig på i går och jag hann inte bli klar. Men jag kom så långt att det som var kvar var att sätta dem på fötterna och tova vidare till lagom storlek. Jag tyckte att det var dumt att ta kurstid till det, så jag tog hem dem våta och såpiga i en påse. Så när jag fått i mig lite kvällsmat, la jag ut en vaxduk på golvet och sedan en skobricka i plast på den och satte igång.

De var väldigt olika stora från början. Här är vänstertoffeln något mer bearbetad än den högra, men inte mycket. Jag tvivlade lite på att jag skulle kunna få ner den tillräckligt i storlek.



Men det gick faktiskt bra. De är inte perfekta än, inte helt symmetriska och lite för stora runt hälen. Men nu tror jag att de får vila till i morgon, för fötterna är alldeles uppblötta efter en dryg timme instuckna i de genomsura, insåpade  tofflorna. Kanske kommer öppningarna att bli för små, men då får jag väl klippa upp dem lite. Blir tofflorna sedan bra nog för att vara värda lite extra jobb, är planen att brodera något på dem.




1 kommentar:

Cecilia sa...

Två flugor i en smäll, nya tofflor och fotbad! De blir säkert jättefina och varma! Med broderi på blir de små konstverk!