fredag 3 augusti 2018

Gulliga marodörer

Jag har alltid gillat larver, så är det. Som barn hade jag ett år en kålfjärilslav som hette Fredrik-Fredrika. Jo, för jag visste ju inte om det var en flicka eller en pojke. Den bodde i en skokartong och blev matad i god ordning, men blev aldrig en fjäril, vilket jag sörjde.

Just nu jagar jag en annan slags larver, men i ett lite annat syfte. Det är grönsaksflyet  som börjat sätta i sig mina tomater, både plantor och frukt, i en faslig fart. Jag har resterna av ett biologiskt medel mot dem i kylen, men jag vet inte om det fortfarande är liv i det och det är för varmt för att ska orka blanda till det just nu. Det är enklare, om än mindre effektivt, att plocka dem för hand och lägga dem i en burk med vatten och lite diskmedel. De dör snabbt och sedan får de sin sista viloplats i komposten.

De kan ha lite olika färg i gröna och bruna nyanser. De ljusgröna med limegröna sidoränder tycker jag är så vackra. Men det hjälper dem så klart inte. Äter de upp min mat, är deras öde beseglat. Det vore en annan sak om de ÅT UPP de tomater de ger sig på och lämnade de övriga till mig. Då kunde jag dela med mig. Men i stället provsmakar de en, för att sedan gå vidare till nästa och så får jag slänga massor med halvgnagda tomater. De är nog inte så intelligenta. Eller är de bara petiga med maten. 😉



Tyvärr är de framför allt aktiva på nätterna och gömmer sig på dagen, så det är svårt att få tag på alla. Därför plockar jag in de orörda tomaterna innan de är helt färdiga och låter dem mogna klart inomhus.




4 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag gillar också larver och blev lite förtjust när en av mina blomkrukor blev helt avgnagd. Men med tomaterna är det en helt annan fråga! Jag hoppas att jag inte får hit sådana där!

fale artut sa...

Du måste vara oerhört snäll! Detsamma gäller Cecilia! Larver skall inte gå på våra odlingar, de kan väl hitta något annat att gnaga på. Vilka finsmakare! Vacker men dum. Gillar väl inte att få en liten bit på fat heller förstås, det passar väl inte. Så blir inte så mycket förstört.

AnJa sa...

Du får vända på dygnet och vara uppe när det är lite svalare på nätterna :-). Nej allvarligt talat någon larvälskare har jag aldrig varit och när de ger sig på tomaterna har de inte rätt att leva! Några av mina tomater har saaaakta börjat få en liiiite röd ton. Jag har nog för dåligt tålamod för att odla tomater. Tacka vet jag gurka!

KataM sa...

Frågan är hur länge det dröjer innan vi börjar äta insekter här i det kalla nord, som man gör i stora delar av världen. Vem vet, om tio år kanske det ÄR insekterna som är odlingen. ;-)