lördag 18 augusti 2018

Kanske dags...

...att skriva något om förra helgens hantverksdagar i Hunnevad.

Det är tredje året jag är med, och arrangemanget har vuxit. I år var vi femtio deltagare, fick jag höra. Fast om det var med eller utan ledarna, vet jag faktiskt inte.

Fredagen missade jag, som sagt, så det kändes lite kort, men kul var det ändå.

Konceptet är att det finns en massa olika textila tekniker att prova på och det gör man helt fritt. Man kan ägna hela helgen åt en enda sak eller hoppa hej vilt mellan aktiviteterna. Prova-på-material ingår, men vill man göra något större projekt, som mina tovade tofflor, så får man köpa materialet.

Det blev faktiskt lite tovningstema för min del. Förutom tofflorna nåltovade jag en nåldyna. för att få en hank sällade jag mig till spinnarna en stund, lånade en slända och gjorde mig en garnstump som jag tovade fast på baksidan. Jag har inte nåltovat på färdiga filtplattor förut, men det var ju riktigt roligt.

Det tredje tovningsprojektet var gemensamt. Vi skulle tova efter häst och gjorde en matta/bonad som vi skänkte Hunnevad Hantverk.

Först lades ett stort sjok vit ull ut på ett bord och kantades med ljusgrått. Sedan fick alla "måla" något med ull på den stora "duken".


Den blöttes och flyttades försiktigt ned på en matta och täcktes med plast.


Sedan var det dags att rulla upp ullsjoket på en stock  och spänna bakom en ponny.


Därefter red hästens unga ägarinna iväg i sakta mak med ett gäng av deltagare som gick bakom och sparkade på rullen. Här höll jag mig borta, eftersom jag är ordentligt hästallergisk.

Efter ett tag rullades mattan ut och fixades till lite. Så klart kommer den lösa ullen att flytta sig lite efter den hårdhänta behandlingen.


Sluttampen av tovningen bestod av hårdhänt fotbearbetning utan stocken. Under processens gång får man vända mattan några gånger för att få den jämnt tovad.


Slutresultatet beundrades och fotades när det hunnit torka. Tyvärr blev inte bilden särskilt bra.


Jag provade skuggstickning också. Det krävdes ett par provlappar för att jag riktigt skulle fatta vad jag höll på med. Tyvärr är det svårt att fota, lättare då att länka till ett videoklipp för att visa vad det handlar om. Fast jag får väl erkänna att mina provlappar var något lite enklare. 😉



Varsin goodiebag fick vi på söndagen och den var välfylld med både garn, stickor och några mönster.


Och så fick jag chansen att köpa något jag varit på jakt efter länge; angoraull.  


Någon tipsade mig om att det kan bli fantastiskt att spinna ihop med silke och det tror jag att jag har lite liggande så det kanske är något att prova på. Men det är nog inte helt lätt att få till ett bra garn av det, mina erfarenheter av att spinna med en blandning av riktigt långa och riktigt korta fibrer är högst begränsad. Kanske blandar jag det med ull istället, om det blir för besvärligt med silke. Om någon av mina läsare har erfarenhet av att spinna med angora, tar jag gärna emot lite goda råd.

Det är roligt att få prova på nya saker, men minst lika kul att få umgås några dagar med andra textilnördar. Och eftersom många återkommer år efter år, dyker det upp många bekanta ansikten. 

Nu är det ett helt år till nästa gång. Jag längtar redan.










3 kommentarer:

Cecilia sa...

Låter som en lyckad helg och roligt med det gemensamma projektet!

fale artut sa...

Det där ser mycket lockande och frestande ut!
Mera ull åt folket!

AnJa sa...

Men vilken rolig helg! Och hästtovning skulle jag verkligen vilja prova på. Resultatet blev fantastiskt!