onsdag 8 augusti 2018

Oår

De värmeälskande grönsakerna, som paprikor och tomater, trivs utmärkt i år. Värre är det med de sorter som hör mer till traditionell svensk odling. Kålen kunde jag lika gärna skippat i år. Samma sak med till exempel rödbetor, sallad och ärtor.

Just ärtor sådde jag mer än någonsin i våras, eftersom jag hade en massa fröer som började bli för gamla, men aldrig tidigare har skörden varit så klen. Och ändå har jag vattnat en massa. De fåtal baljor som ändå kommit har blivit klara så snabbt att jag inte hängt med i svängarna, ärtorna har blivit för hårda.

Nu har jag gett upp, låtit baljorna mogna ordentligt för att i stället använda ärtorna som utsäde nästa år, och sedan börjat dra upp de mestadels helt vissnade plantorna.

Lite retfullt är det, men jag gläder mig ändå åt att jag inte är beroende av skörden för att ha mat att äta i vinter. I gångna tider hade en sommar som denna lett till svält fram på vårvintern. Allt var definitivt inte bättre förr.


3 kommentarer:

fale artut sa...

Ja, men visst är det lärorikt att se vad som går och vad som inte går. Smart att spara till utsäde! kålen här är hönsmat, blir bara blommor och knappt det. Något lite grönkål, några pyttebuketter broccoli, och en broccolo. Majrovorna är fina! Mangolden ser ledsen ut........

AnJa sa...

Sockerärt har förvuxit och gulnat här. Rödbetor har knapp kommit över jordytan ännu. Dillen har gått bra och det ser ut som vi får en del morötter. Gurkor som du vet har levererat :-). Och tomaterna ser hoppfullt ut nu.

Cecilia sa...

Jordärtskockorna växer bra, återstår att se om det blir några skockor. Tomaterna vattnar jag så de ko.mer att ge fin skörd. Jag ska skörda bondbönan vilken dag som helst men det är alltså en enda..