onsdag 15 augusti 2018

Lite från trädgården

Det blev regn idag också. Inte så mycket, men nog för att avhålla mig från att olja brädor. Men det var bra trädgårdsarbetarväder. Jag har tömt den första tomathinken, skördat tomater, plockat upp päronkart från gräsmattan och lite annat.

Min största melon var länge alldeles slät och lite hårig. Så plötsligt en dag började den att få småsprickor i skalet och se ut som den ska, fast inte mogen än. Nu har jag lagt den på en bit frigolit med det tredubbla syftet att skydda den från kylan från terrassplattorna, låta den vila lite mjukt och förhoppningsvis avskräcka sniglarna från att ge sig på den. Det känns inte som att frigolit skulle vara deras favoritmaterial att krypa på.



Fåglarna har flugit över mig på väg till och från Tåkern rätt länge nu. Allt som oftast får man se en plog med gäss, eller som i kväll höra tranornas trumpetande.  Det känns faktiskt som höst, fast vi bara är i augusti än. Det är väl för att sommaren varit så lång och varm att de normala sommartemperaturer vi har nu känns höstlikt svala i jämförelse.




2 kommentarer:

Cecilia sa...

Låter som en fin dag! Meloner ser helt perfekt ut, frigoliten är säkert en bra idé på alla tre sätten.

fale artut sa...

Ja, visst känns det höstigt! Rönnbären är röda och löven gulnar eller har redan ramlat av.......
Getingarna har löpt amok i svartvinbären så det blev en mycket liten skörd.