fredag 7 september 2018

Sydväst

Jag har alltid gillat att vara ute i regn, men det som är jobbigt är det där med kapuschonger som döljer sikten.

Nu köpte jag ju bland annat en anorakk i somras och den bör stå emot regn bra, men har inget att dra över huvudet. Jag har också en cape som jag sydde i kläde för många år sedan och som funkar bra som regnplagg, men också där har man huvudet bart.

Därför började jag fundera över en bra lösning. Den var ju inte så svår att hitta, tvärt om är det väldigt märkligt att jag aldrig tänkt på att köpa en sydväst. På något vis har denna utmärkta huvudbonad i min värld varit så förknippad med sjömän och barn att jag aldrig slagits av tanken att vuxna människor på landbacken också kan bära dem. Ibland fungerar hjärnan inte alls!

Jag googlade, hittade både en modell och en butik som fått många goda omdömen och beställde en. Blixtsnabbt gick det att få den, och nu hoppas jag på en regnig höst, för den verkar riktigt, riktigt bra. Jag tvekade en del mellan att välja denna, som kostade en slant, och en billig variant för under hundralappen. Jag gjorde absolut rätt val.



3 kommentarer:

Cecilia sa...

Grattis till din nya huvudbonad! Jag använder inte paraply, ingen idé alls i Göteborg, och använder sedan 25 år sydväst, alldeles perfekt!

AnJa sa...

En sådan vill jag ha! När man fiskar och det regnar är huvan på regnrocken alltid ivägen!

KataM sa...

AnJa: Den är invigd nu och jag älskar den. Rekommenderas varmt!