fredag 21 september 2018

Slutskörd

Jag har börjat slutskörda grönsaker och rengöra krukor. Det är ovanligt tidigt, och det är skönt. Får det går en bit in i oktober, är det inte särskilt behagligt att hållas med vatten utomhus.

I år kommer jag inte att behöva bära in paprikaplantorna på natten, den extrema sommaren har gjort att de kommit så långt att jag kan plocka av frukterna och låta dem mogna färdigt inomhus, om de inte mognat klart ute. Och jag slipper att ha huset fullt med en massa gröna tomater som långsamt mognar och måste kollas och passas så att de inte blir dåliga.

I burkarna som står där och ser fula ut, ligger en del årets insamlade fröer i väntan på att hamna i påsar.




Auberginerna får jag sommaren till trots försöka mogna klart inomhus. I år odlar jag en stor sort, som mognat betydligt långsammare än lilla Slim Jim som jag haft tidigare. Tror jag ska återgå till den nästa år, inte bara för det utan också för att plantorna är så vackra. Har man dem ute, blir bladen så vackert lila. De är faktiskt värda att ha bara för den sakens skull, även om frukten inte blir klar.




Svampgurkan gav en enda frukt och den är inte heller klar. Det får nog vara slutexperimenterat med den nu.

8 kommentarer:

fale artut sa...

Vilka fantastiska paprikor!!!!
Sorter?
De är lite svåra här, för kort säsong, även om jag provar varje år. De är ju så besprutade de man köper, om man köper!

KataM sa...

Fale: På övre bilden syns"Zlata"(avlång röd), tomatpaprikan "Alexander" (påminner om en liten bifftomat i utseendet) och "Golden Calwonder" (gul) i lite olika mognadsstadier. Alla är bra, jag har haft dem i flera år och odlar dem nu från egna fröer. På undre bilden "Sweet Nardello", som jag skrev om här: https://katam18.blogspot.com/2018/07/tar-tillbaka-allt-och-havdar-motsatsen.html Tveksamt om jag kommer att odla dem igen.

Anonym sa...

Om man tar in gröna paprikor, finns det chans att det blir gula/röda inne då? Jag odlar paprikor för första gången iår och var, tyvärr, väl sen med sådden...

KataM sa...

Anonym: Ja, det brukar gå bra, men det beror lite på HUR omogna de är. Har de bara börjat skifta färg lite grand, brukar det gå bra, annars är det mer osäkert. Men i så fall går ju paprika bra att äta omogen.

Ett tips kan vara att lägga dem tillsammans med frukt eller grönsaker som avger etylengas, till exempel äpplen, det får andra frukter och grönsaker att mogna.

Anonym sa...

Hur omogna, ja säg de... De har varit gröna omogna i ett par tre veckor nu. Minst. Och de verkar inte växa längre. Ännu så länge är det väl ingen större fara kanske då balkongen är inglasad med det är ju inte sommarvarmt längre.
Kan ju ta in en och testa med 🙂
Tomaterna har börjat växa på höjden igen och är nu fulla i knopp igen. Och gurkan har också fler smågurkor på G. Så helt oävet kan de ju inte tycka det är på balkongen 🤔

Laila/garntrassel

fale artut sa...

Jag har Sweet Nardello men plockar dem gröna, de ger länge och snällt.
Jag har också Ference Tender, det måste vara tidiga paprikor. Skulle förstås helst ha ett gassande soligt ställe att ha dem på. Jag tycker dock inte att smaken har blivit just någonting i år?! Nu är ljuset alldeles för dåligt för att det skall hända något med paprikorna.

AnJa sa...

Så vackra färger att ha inne. En fröjd för ögat! Kan man ta frön från omogna tomater och sätta nästa år?

KataM sa...

AnJa: Nej, fröer oavsett sort, måste komma från mogna frukter för att gro.