onsdag 5 september 2018

Min melon och fruktflugsodling

I går skördade jag min melon. Jag hade tänkt låta den vara ett tag till, men så fick jag se att det var skador på skalet, som skulle kunna släppa in sjukdomar och sådant. Så när jag kände hur starkt den luktade melon, tänkte jag att den nog var mogen.

Den var lite hård och smaklöst allra närmast skalet, men annars jättegod. Synd att det nog är den enda jag kommer att få. Kanske jag skulle försöka förodla några riktigt tidigt nästa år.



Det faller ner mängder av päron från mina två träd, som antingen är omogna eller övermogna. Ett par gråpäron har varit ätbara, det är allt. Resten får jag slänga på komposten, som just nu är förvandlad till ett paradis för fruktflugor. En och annan sprucken och möglig tomat hamnar där också, liksom sorgligt nog några paprikor. Tvestjärtarna gillar att bygga bo i dem och då blir de snabbt förstörda. Det gäller att vara lite med, så här i skördetider.






2 kommentarer:

Cecilia sa...

Tänk att du kunna skörda e melon! Den ser ju helt ljuvlig ut! Alltid tråkigt att slänga sådant man odlat men det blir åtminstone fin jord av det.

AnJa sa...

Så häftigt med en egen melon! Undrar om de går att odla i växthus häruppe. En sån här sommar hade det kanske gått ändå men en vanlig sommar undrar jag? Måste läsa på lite.